0

وبلاگ

آموزش نان رمضان

نان رمضان یکی از نان های سنتی و خوشمزه ای است که در ماه مبارک رمضان پخته میشود و دارای بافتی نرم و لطیف است . می توانید  در شکل های مختلف بپیچید و به آن حالت دهید . طرز تهیه این نان بسیار راحت و ساده است می توانید در منزل هم تهیه کنید و لذت ببرید . برای یادگیری این دستور پخت با پرهام فود همراه باشید .

مواد لازم برای تهیه نان رمضان

آرد :            4 لیوان

تخم مرغ:      2 عدد

شکر :         2/3 لیوان

ماست غلیظ :  نصف لیوان

روغن مایع :   نصف لیوان

آب ولرم :      نصف لیوان

خمیر مایه :    یک قاشق غذا خوری

نمک :          یک پنس

بهبود دهنده:    یک قاشق مربا خوری

وانیل :          نوک قاشق چای خوری

نکته : میزان آرد ممکنه کمتر یا بیشتر از 4 لیوان شود تا جایی اضافه می کنیم که خمیر جمع شود و بدست نچسبد .

2)بهبود دهنده قابل حذف است ولی بودنش باعث کیفیت بالای نان میشود .

3) اگر از سالمی خمیر مایه مطمئن نیستید حتماً جدا عمل بیارید بعد به مواد اضافه کنید.

4) همیشه کف سینی فر یک ظرف آب بذارید تا کیفیت نان ها عالی و نرم بشود .

طرز تهیه نان رمضان

مرحله اول

2 تا تخم مرغ کامل داشتیم که ما یک مقدار ازیکی از زرده ها برداشتیم برای رومالی  ، بعد بقیه موادمان را اضافه می کنیم ( آب ولرم ، شکر ، روغن مایع ، ماست ) همه مواد را اضافه می کنیم همینطور وانیل و نمک ، خمیر مایه و بهبود دهنده  هم اضافه می کنیم و شروع می کنیم به هم زدن ؛ تا موادمان یکدست شود تا جایی موادمان را هم می زنیم که کاملاً یکدست شود .

اگر از کیفیت خمیر مایه مطمئن نیستید قبل از اینکه به کل مواد اضافه کنید حتماً تستش کنید که به عمل می آید یا نه . بعد وقتی  که موادمان قشنگ با هم ترکیب شدند . حالا نوبت اضافه کردن آردمان است آردمان حتماً باید الک شده باشد در چند مرحله آرد را اضافه می کنیم . 4 لیوان آرد داریم ولی ممکنه مقدار کمتر یا بیشتری ببرد بستگی به آردتون داره . مرحله به مرحله آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود  . به این  صورت کل آرد را درچند مرحله اضافه می کنیم تا جایی آرد اضافه می کنیم که خمیرمان به دستمان نچسبد .

مرحله دوم

از این مرحله به بعد شروع می کنیم با دست به ورز دادن تا حدی که  ورز می دهیم که خمیرمان یکدست و لطیف کنیم و از چسبندگی اش بگیریم .  یک مقداری خمیر مان  چسبنده است باز ما یک مقداری بهش آرد اضافه می کنیم و باز دوباره ورزش می دهیم تا چسبندگیش کاملاً گرفته شود و خمیر یکدستی داشته باشیم به همین صورت باید خمیر را ورز داد تا کاملاً آرد به خردش برود و ازحالت چسبندگی خارج بشود .

خب عزیزان ما مقدار 4 لیوان آردمان را کامل اضافه کردیم  . خمیرمان را از این مرحله به بعد باید یک ربع کاملاً ورزش بدهیم تا خمیر کاملاً لطیف شود و از حالت چسبندگی خارج شود .  دیگه سعی کنید آرد اضافه نکنید چون خمیرتان سنگین می شود و شروع کنید خوب به ورز دادن هر جایی که احساس کردید یک مقداری خمیر  می چسبد کف دستتون را یک مقداری روغن بریزید و دستتان را چرب کنید شروع کنید خمیر را به ورز دادن و به هیچ وجه آرد اضافه نکنید یک ربع کاملاً ورز بدهید تا خمیرتان لطیف و یک شکل جمع شود .

مرحله سوم

خمیرمان  را یک ربع استراحت دادیم  . یک خمیر کاملاً لطیف و نرم به دست آمد.  همانطور که می بینید به دستمان نمی چسبد . ظرفمان را یک مقدار چرب کردیم خمیرمان را می گذاریم داخلش روش رو قشنگ می پوشانیم و حدود دو ساعت می گذاریم در دمای آشپزخونه تااستراحت کند .

مرحله چهارم

خمیرمان دو سه برابر شد . الان این را منتقل می کنیم به میز کارمان تا بتونیم باهاش کار کنیم  .برای اینکه بخواهیم قالب بزنیم یک مقداری از خمیر را به وسیله ی کاردکمان جدا می کنیم دیگه اندازش با توجه به قالبی است که در نظر می گیرید . ما اینجا از یک قالب مستطیل استفاده کردیم  . یک مقداری کف قالب را چرب کردیم .

حالا  خمیر را می خوابونیم کف قالب ، یکدست می کنیم . از وردنه های کوچک  استفاده کردیم چون  قالبمون سایزش کوچیکه، پهنش می کنیم .  همه جا یکدست خمیر را پهن می کنیم . حالا از مقدار خمیری که داشتیم ؛ یک تیکه از اون جدا می کنیم بازش می کنیم به وسیله وردنه .  بعد این ها را برش می زنیم . این هارا به اندازه هایی که می خواهیم برش می زنیم  ( معمولاً یک سانت ، یک سانت و نیم ) بعد  این نوار ها رابر می داریم  و می چرخانیم  و می چینیم روی خمیری که داخل ظرف گذاشته بودیم دور تا دورش رو به این شکل حاشیه می زنیم .

خب دور تا دور خمیرمان را به این شکل حاشیه زدیم . یک مقدار هم از خمیرمان را باز کردیم و نوار های باریک گرفتیم  می خواهیم این ها هم روی خمیرمان بچینیم . به این شکل در فاصله های مختلف اینها رو هم بچینید.  اضافه هاش هم می توانید بگیرید، هم می تونید به این شکل برگردونید چون پف می کند و مشخص نمی شود و بعد از این نوار های بلند هم برای این قسمت به این شکل می چینیم .

مرحله پنجم

الان ما روی ظرفمان را با یک دستمال می پوشانیم و اجازه می دهیم یک ربع استراحت کند . دوستان خمیر های ما استراحت کردند  حالا روشون رو با زرده تخم مرغی که اول کار برداشته بودیم و یک مقداری زعفران دم کرده کاملاً رومالی می کنیم .

فر را هم از 10 دقیقه قبل روشن کردیم در دمای 180 درجه فر برقی ،  190 درجه فر گازی می گذاریم  . داخل فر یک ظرف آب هم پایین فر طبقه آخرش می گذاریم برای اینکه نان ها با کیفیت در بیاید . به مدت نیم ساعت ولی بستگی به فرتون داره که مرتب  چکش کنید که نسوزه  . حالا می توانید برای این قسمت ها از مغز گردو ، پسته ، کنجد ، نارگیل هر چی که دوست دارید استفاده کنید . امیدوارم این نان خوشمزه را درست کنید و لذت ببرید .

ما برای شما دوستان ویدئو آموزشی  گذاشتیم تا روند کار را بهتر ببینید .

 

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

98 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.